Na chvíli archeologem

V říjnu si žáci 6. B vyzkoušeli projekt Na chvíli archeologem, ve kterém propojili dějepis, výtvarnou výchovu a pracovní činnosti.
Záměrem tohoto projektu bylo představit dětem práci archeologů – od hledání střepů prastarých nádob, přes zakreslení naleziště do mapy, přeměření střepů až k samotné rekonstrukci nádoby.
Nejprve jsem v hodině dějepisu přiblížila práci archeologů – vyprávěním o jejich povolání, připomínkou filmů o Indiana Jonesovi, ukázkou práce restaurátorů atd.
Žáci se rozdělili do pěti skupin. Každá z nich byla vybavena pomůckami (čtverečkovaný papír, tužka, pytlíky, samolepky, metr, krabice na nálezy). Na střešní zahradě nalezli provázkem a kolíky vytyčená archeologická naleziště, na nichž provedli základní výzkum. Hledali střepy pravěké keramiky a další nálezy (zuby zvířat, lidské kosterní pozůstatky, sošky – venuše). “Pravěkou” keramikou byly pomalované a záměrně rozbité keramické květináče a sošky, které jsem vyrobila ze slaného těsta.
Prvním úkolem žáků bylo najít všechny střepy a další artefakty, přesně zaznamenat jejich polohu v rámci naleziště do mapy. Vyzkoušeli si tak práci archeologů v terénu. Každý střep zadokumentovali – dali do samostatného sáčku a označili číslem.
Ve druhé části projektu si vyzkoušeli práci restaurátorskou. Ta začala pečlivým očištěním střepů. Následovalo jejich překreslení na barevný papír, poté se pokusili nádoby slepit vteřinovým lepidlem.
Poslední fází bylo podle ornamentů na pravěkých nádobách určit, ke které z archeologických kultur nádoby náleží.
Všichni žáci skvěle pracovali, moc je tímto chválím. Možná jsem některého z nich motivovala a v dospělosti se stane archeologem :o)

Mgr. Kateřina Kořínková